Bosson.blogg.se

Huset vid havet, Bygge, Hus och Hem

Ekonomi

Kategori: solceller

Hej.
 
Det kan hända mycket på en och samma dag. Det första som hänt är att jag blivit beviljad bidrag på 30% av kostnaden förutsatt att anläggningen är klar senast Juni 2019.
 
Det andra som hänt är att regeringen (M + KD med stöd av SD) beslutat att sänka stödnivån till 15% från 2019. Det är fortfarande inte klart med vilken nivå de som sökt 2018 kommer få. Min gissning är att de som beviljats bidrag 2018 får enligt nuvarande nivå, 30%. Medans de som inte fått ansökan beviljad innan 2019 får 15% 
 
 
Min totala budget för material + bygglov ligger på 135 000 men jag ser ut att kunna landa runt 130 000. Installationen utför jag själv så där blir kostnaden noll. (Jag är själv behörig elinstallatör och kan därför lagligt utföra hela installationen)
Efter bidrag blir  kostnaden ca 90 000 och jag har en återbetalningstid på ca 7 år. (räknar jag enligt solcellsfirmornas kalkyl är återbetalningstiden 5-6 år).   
Kommentera inlägget här: